Taiji Vereniging Grimbergen HOME
TAIJI ? PROEFLES WEEKLESSEN LID WORDEN CONTACT

AFDELINGEN

GRIMBERGEN & MECHELEN

Taiji was oorspronkelijk een oosterse gevechtskunst die nu geëvolueerd is tot een bewegingskunst. Het is de opeenvolging van trage en harmonieuze bewegingen die met heel veel aandacht worden uitgevoerd.  De kennis wordt sinds eeuwen van meester op leerling overgedragen en bevordert het welzijn van zij die het beoefenen.

Deze oorspronkelijk ongewapende krijgskunst, gericht op zelfverdediging, is gebaseerd op de filosofie van Yin en Yang. Deze twee tegengestelde principes, maar ook elkaar aanvullende waarden, brengen een boeiende dynamiek in de serie bewegingen.

Taiji is een meditatieve vorm van bewegen. De langzame bewegingen, die vanuit de buik en vooral zeer ontspannen uitgevoerd worden, zijn kenmerkend voor Taiji. De aandacht, die nodig is voor het uitvoeren van deze bewegingen, doet het vermogen tot concentratie toenemen. De juiste manier van ademhalen draagt bij tot een gevoel van welzijn. Het aanspreken van het spierstelsel bevordert het evenwicht.

De mens is gemaakt om te bewegen maar niet iedereen kan intensief aan sport doen. Taiji kan beoefend worden door iedereen ongeacht leeftijd of fitheid. Het regelmatig beoefenen van Taiji helpt om de lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren en brengt evenwicht op alle niveaus.

Er bestaan binnen het Taiji verschillende stijlen die eenzelfde doel nastreven.

Wij beoefenen binnen de Yangstijl de Yang Hemelberg Middenvorm.

WAT IS TAIJI ?